צילום, שינוי ועורך הדין החדש | לירון שיינקמן - משרד עורכי דין וגישור
17128
rtl,post-template-default,single,single-post,postid-17128,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-10.0,wpb-js-composer js-comp-ver-4.12,vc_responsive

צילום, שינוי ועורך הדין החדש

כחובבת צילום השתתפתי השבוע, לראשונה בחיי, בכנס צילום.

נושא הכנס היה "הצילום כיוצר שינוי" והרצו בו ששה צלמים מוכשרים ומעוררי השראה, מהארץ והעולם, אשר סיפרו כיצד דרך הצילום הם מעוררים מודעות לתופעות שונות ואף יוצרים שינויים אישיים וחברתיים בתחומים שונים. הכנס עורר בי מחשבות רבות והבנתי שאמנם הצילומים שלי עדיין לא יצרו בעולם שינויים מהותיים (אם כי אולי גם זה יקרה בהמשך) אך בעבודתי כעו"ד ומגשרת אני יכולה לומר בגאווה שאכן חוללתי שינויי.
כאשר אנו חושבים על המונח "עורך דין לגירושין" התמונה הראשונה שעולה בראשינו היא של "שכיר חרב": אדם כוחני, אגרסיבי, מחרחר מלחמה, שמתפרנס מצרות של אחרים. ואכן, במשך שנים ארוכות הדימוי השלילי הזה היה מוצדק ותחום דיני המשפחה היה מורכב בעיקר מעו"ד מהסוג הזה, אשר לא העלו על דעתם שיש אלטרנטיבה למלחמות העקובות מדם בביהמ"ש.
עם השנים התפתח "זן חדש" של עורכי דין לענייני גירושין הקרוי "the new lawyer" – עליו אני נמנית לשמחתי הרבה. עוה"ד החדש הוא מומחה בפתרון סכסוכים: הוא בעל יכולת גבוהה לניהול מו"מ שיתופי (להבדיל ממו"מ אדברסרי), הוא מקיים הליכי גישור, הוא מייצג לקוחות בהליך החדשני של גירושין בשיתוף פעולה ואם קם הצורך בכך הוא גם מייצג את הלקוח בביהמ"ש.
לרבים מ"עורכי הדין החדשים" תואר או הכשרה נוספת בתחום הטיפולי (כגון עבודה סוציאלית, פסיכולוגיה וכו') וגישתם כלפי הלקוח וכלפי סכסוך הגירושין בכללותו שונים מהותית מגישתו של עוה"ד המלחמתי, וכוללת הסתכלות על צרכי המשפחה בכללותה, מניעת נזקים עתידיים, דאגה לרווחתו של הלקוח ועוד.
בעקבות עורכי הדין החדשים ופעולותיהם החשובות לטובת יישוב סכסוכים מחוץ לכותלי ביהמ"ש, המחוקק שינה את המצב החוקי שנהג עשרות רבות של שנים, וקבע בחוק להסדר התדיינויות בסכסוכי משפחה (הוראת שעה), תשע"ה-2014, כי טרם הגשת תביעות ייעשה ניסיון ליישב את הסכסוך בדרכים חלופיות (באמצעות הגשת בקשה ליישוב סכסוך). חוק זה מהווה מהפכה של ממש בתחום הגירושין ומשנה לחלוטין את התחום כולו, כך שכיום, אנו רואים יותר ויותר זוגות אשר נמנעים מנקיטת הליכים משפטיים ופונים מראש להליכים הסכמיים אותם מבקש המחוקק לקדם, כגון גישור וגירושין בשיתוף פעולה.
אין כל ספק, כי חרף המודעות ההולכת וגוברת לחשיבות יישובו של הסכסוך מחוץ לכותלי ביהמ"ש, יש לפנינו עוד הרבה עבודה, אבל ניתן לומר בבטחה כי אנו בדרך הנכונה.